Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından kayıt dışı ekonomiyle mücadele, vergi denetimlerinin etkinliğinin artırılması ve belge süreçlerinin dijital ortama taşınması amacıyla hayata geçirilen e-Fatura uygulaması, ilk olarak 2012 yılında belirli sektörlerde faaliyet gösteren mükellefler için zorunlu hale getirildi. Sonraki yıllarda yayımlanan düzenlemelerle sistemin kapsamı genişletilirken, özellikle 509 Sıra No'lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile birlikte elektronik belge uygulamalarına dahil olan işletme sayısında önemli artış yaşandı.
PEK ÇOK SEKTÖR İÇİN ZORUNLULUK BULUNUYOR
Günümüzde belirlenen hasılat limitlerini aşan işletmelerin yanı sıra birçok sektörde faaliyet gösteren firmalar için de e-Fatura uygulaması zorunlu tutuluyor. Bu kapsamda e-ticaret şirketleri, gayrimenkul alım-satım ve kiralama hizmeti veren firmalar, motorlu taşıt ticareti yapan işletmeler, internet ilan platformları, konaklama sektöründeki işletmeler, sebze-meyve ticareti yapan komisyoncu ve tüccarlar, akaryakıt şirketleri, demir-çelik ve metal ticareti yapan firmalar, gübre üreticileri ile ÖTV kapsamındaki bazı ürünlerin üretim ve ticaretini yapan mükellefler sisteme dahil bulunuyor.
GEÇİŞ SÜRECİ SADECE BAŞVURUDAN İBARET DEĞİL
Mali müşavirler, e-Fatura sistemine geçişin yalnızca başvuru yapılmasıyla tamamlanan bir süreç olmadığına dikkat çekiyor. Uzmanlara göre işletmelerin mali mühür temini, gerekli yazılım altyapısının kurulması, kullanıcı yetkilendirmelerinin yapılması ve muhasebe süreçlerinin elektronik sisteme uyarlanması gibi teknik hazırlıkları da eksiksiz şekilde tamamlaması gerekiyor.
SON HAFTADA YOĞUNLUK YAŞANABİLİR
Uzmanlar, haziran ayının son günlerinde başvuru ve entegrasyon işlemlerinde yoğunluk yaşanabileceğini belirterek işletmelerin işlemlerini son güne bırakmaması gerektiği konusunda uyarıyor. Özellikle kapsam dahilinde bulunan işletmelerin mevcut durumlarını gözden geçirerek gerekli başvuruları ve teknik hazırlıkları zamanında tamamlamalarının olası aksaklıkların önüne geçeceği ifade ediliyor.
DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜN MERKEZİNDE E-FATURA VAR
Gelir İdaresi Başkanlığı'nın dijital dönüşüm politikalarının önemli ayaklarından biri olan e-Fatura sistemi sayesinde kağıt belge kullanımının azaltılması, işlemlerin daha hızlı ve güvenli yürütülmesi ve denetim süreçlerinin etkinleştirilmesi hedefleniyor. Bunun yanı sıra işletmeler, elektronik belge sistemleri sayesinde arşivleme, gönderim ve operasyonel maliyetlerde de tasarruf sağlayabiliyor. Mali müşavirler, yükümlülük kapsamındaki işletmelere yönelik uyarılarını yineleyerek, "e-Fatura artık birçok sektör için tercih değil, yasal bir zorunluluk haline geldi. Son dakika telaşı yaşamamak için gerekli hazırlıkların bir an önce tamamlanması gerekiyor" değerlendirmesinde bulunuyor.