İran basınında yer alan haberlere göre, serbest bırakılması planlanan 12 milyar dolarlık fonun İran'a iki ayrı ödeme şeklinde ulaştırılması öngörülüyor. İran Dışişleri Bakan Yardımcısı Kazem Gharibabadi'ye dayandırılan bilgilere göre, toplam tutarın 6'şar milyar dolarlık iki taksit halinde Tahran yönetimine aktarılması planlanıyor.
MÜZAKERELERDE EN SOMUT ADIMLARDAN BİRİ
Uzun süredir devam eden diplomatik temasların ardından gündeme gelen fon transferi, iki ülke arasındaki ilişkilerde önemli bir eşik olarak değerlendiriliyor. Küresel piyasaların yakından takip ettiği gelişme, Washington ile Tahran arasında aylardır devam eden müzakerelerde şimdiye kadar atılmış en somut adımlardan biri olarak öne çıkıyor.
ABD CEPHESİNDEN TEMKİNLİ YAKLAŞIM
Washington yönetimi, fonların serbest bırakılması konusunda prensipte uzlaşı sağlandığı yönündeki iddialara doğrudan itiraz etmezken, İran'ın kullanımına sunulacak net tutara ilişkin resmi bir açıklama yapmış değil. Bu durum, mali sürecin detaylarının halen müzakere edildiğine işaret ediyor.
JEOPOLİTİK RİSKLER MASADAN KALKMIŞ DEĞİL
Fon transferine yönelik olumlu gelişmelere rağmen bölgede jeopolitik risklerin tamamen ortadan kalkmadığı değerlendiriliyor. Özellikle İsrail ile İran destekli Hizbullah arasında Lübnan'da yaşanan gerilim ve zaman zaman gündeme gelen ateşkes ihlalleri, ABD-İran ilişkilerindeki diplomatik zemini kırılgan tutan başlıca unsurlar arasında gösteriliyor.