Rusya Federal Uzay Ajansı'nın (Roscosmos), 2036 yılına kadar Ay yüzeyinde nükleer enerji santrali inşa etmeyi planladığı ortaya çıktı. Ülkenin uzun vadeli uzay stratejisini içeren resmî belgede, Ay altyapısının enerji ihtiyacının nükleer güçle karşılanması hedefi net şekilde yer aldı.
NÜKLEER SANTRAL İLE KALICI ALTYAPI HEDEFİ
Rusya'nın 2036 yılına kadar olan uzay faaliyetlerini kapsayan planlama belgesine göre, Ay'daki üs ve araştırma tesislerinin enerji gereksinimi için nükleer enerji santrali kurulması öngörülüyor. Santralin, Roscosmos'un Ay programı ve uluslararası ortaklık projeleri çerçevesinde devreye alınması planlanıyor.
Belgede ayrıca, 2036 sonrası dönemde nükleer enerji sistemine sahip taşıma araçlarının geliştirilerek uzaya sevk edilmesi hedefinin de yer aldığı bildirildi.
LUNA GÖREVLERİYLE AY'A ADIM ADIM YAKLAŞIYOR
Rusya'nın Ay keşif takviminde somut adımlar yer alıyor. Buna göre Luna-26 görevi 2028 yılında gerçekleştirilecek. Luna-27/1 2029'da, Luna-27/2 ise 2030'da uzaya gönderilecek. Luna-28, Luna-29 ve Luna-30 görevlerinin 2032-2036 döneminde hayata geçirilmesi öngörülüyor.
Bu insansız uzay araçlarıyla Ay yüzeyinin detaylı şekilde araştırılması, toprak örneklerinin Dünya'ya getirilmesi ve bilimsel verilerin toplanması amaçlanıyor.
VENÜS, MARS VE ASTEROİTLER
Rusya'nın uzay hedefleri Ay ile sınırlı kalmıyor. 2036 sonrası dönem için Rusya ayrıca Venüs ve Mars'ın insansız uzay araçlarıyla keşfi, Ay ve asteroitlerdeki doğal kaynakların geliştirilmesi ve ulusal yörünge istasyonunun konuşlandırılması gibi stratejik hedefleri planlıyor.