Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, enerji tasarrufu sağlayan ve karbon salımını düşüren işletmelere performansları oranında nakdi destek sunacak. Programdan yararlanacak firmalar, enerji giderlerinin yüzde 30'unu hibe olarak geri alacak.
Bakanlık tarafından hayata geçirilen EKA Destek Programı ile sanayi tesisleri, ticari binalar ve hizmet sektöründeki işletmelerin enerji yoğunluğunu, spesifik enerji tüketimini veya karbon emisyon yoğunluğunu düşürmeleri teşvik edilecek. Programın temel amacı, üretim maliyetlerini aşağı çekerken uluslararası rekabet gücünü artırmak ve düşük karbonlu ekonomiye geçişi hızlandırmak.
COP31 YILI ÖZEL KARBON KRİTERİ DEVREDE
Türkiye'nin 2026 yılında ev sahipliği yapacağı BM İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 31. Taraflar Konferansı (COP31) dolayısıyla, bu yıl başvurularda karbon emisyon yoğunluğu kriteri öncelikli olarak değerlendirilecek. Başvurular arasından karbon salımını en fazla azaltan işletmeler destekten faydalanacak. Sanayi sektöründe ilk 10, ticari binalar ve hizmet sektöründe ilk 10 olmak üzere toplam 20 işletmeye hibe ödemesi yapılacak.
ENERJİ GİDERLERİNİN YÜZDE 30'U KADAR HİBE
Performans kriterlerini tutturmayı başaran işletmelere, başvurdukları yıla ait enerji harcamalarının yüzde 30'u karşılıksız olarak ödenecek. Bu yıl için destek üst limiti 18 milyon 61 bin 775 lira olarak açıklandı. Söz konusu tutar, her yıl yeniden değerleme oranında güncellenecek.
Başvurular, e-Devlet entegrasyonuna sahip Enerji Verimliliği Destek Yönetim Sistemi (EVDES) üzerinden elektronik ortamda alınacak. Teknik değerlendirme ve doğrulama süreçlerinin tamamlanmasının ardından performans şartlarını sağlayan işletmeler, bütçe imkanları çerçevesinde ödüllendirilecek.